۱۰0 هزار لیتر آب به برج میلاد بردیم؛ سینمایش ۴۱۰

کوروش زارعی، بازیگران "سینمایش ۴۱۰" را معرفی کرد و تهیه‌کننده آن درباره شنیده شدن صدای انفجار در برج میلاد توضیحاتی داد.

به گزارش سود نیوز، نشست خبری سینمایش بزرگ 410 در حوزه هنری برگزار شد. در این نشست، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی کارگردان نمایش «410» و علی کوهفر تهیه‌کننده آن حضور داشتند.

علی فروزانفر در ابتدای این نشست خبری گفت: در دو ماه گذشته طرحی که مربوط به سال‌ها پیش بود به پرده اجرا نزدیک شد. نمایشی که مربوط به لشکر 41 ثارالله، شهدای غواص و شخصیت محوری این لشکر یعنی شهید قاسم سلیمانی است.

وی اضافه کرد: بنا بود این کار در هفته دفاع مقدس رونمایی شود، اما به دلایل متعدد همچون تقارن با اربعین حسینی، 28 صفر و شهادت امام رضا و همچنین به دلیل ناآرامی‌هایی که در هفته های اخیر با آن مواجه بودیم، این نمایش با کمی تأخیر به اولین شب اجرا رسید. باید اشاره کنم که کار بزرگی است و گروهی که مستقیماً درگیر اجرا آن هست بالغ بر 200 نفر است که 100 هنرور درگیر تولید هستند. همچنین با دکور بسیار سنگینی مواجهیم و شاهد انفجارهای متنوع و اتفاقات متعددی در میدان هستیم. به نظرم این نمایش کار متفاوتی درآمده است.

معاون هنری حوزه هنری بیان داشت: قرار است که این نمایش برای 15 شب اجرا برود؛ دیشب شب اول بود و شب پایانی نیز 9 آبان است. در هر شب قابلیت میزبانی از 4 هزار مخاطب را در برج میلاد داریم و پارکینگ شماره 3 برج محل برگزاری این نمایش است. همه تلاش‌مان این است که مردم نمایش باکیفیت، هنرمندانه و به روزی را تماشا کنند.

کوروش زارعی دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: نزدیک به 3 ماه است که درگیر تولید، نگارش نمایشنامه و تمرین نمایش 410 هستیم و روزی 8 ساعت تمرین می‌کردیم که بتوانیم آن را در زمان مقرر روی صحنه ببریم که البته به خاطر شرایط کشور اجرای این نمایش کمی به تاخیر افتاد. مرتضی شاه کرم نویسنده نام آشنای تئاتر دفاع مقدس کشور، نمایشنامه آن را نوشته و رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله به فرماندهی شهید سلیمانی را روایت کرده است. در حقیقت، ما دهه شصت و دو عملیات مهم کربلای 5 و والفجر 8 را به نمایش درآورده‌ایم.

وی ادامه داد: در این نمایش، اتفاقاتی روایت می‌شود که شاید برای مخاطب قابل توجه باشد و مخاطب با دیدن آن متوجه می‌شود کسانی که در این لشکر بودند چه آدم‌های ویژه‌ای بودند. برای مثال، نوجوان 16 ساله‌ای به نام حسن یزدانی داریم که جز رزمنده‌های شناسایی بوده و برای شناسایی والفجر 8، 60 بار طول اروند را به سمت عراق شنا می‌کند. این کار برای یک جوان لاغر و نحیف کار بسیار سختی است. در ظاهر اروند، رود ساکنی است، اما در لایه‌های زیرین دارای سرعت بسیار زیادی است؛ به گونه‌ای که دریانوردان نیروی دریایی می‌گوید اگر یک کشتی با بارش در آنجا لنگر بیندازند سرعت آب به حدی است که ممکن است کشتی را با خود ببرد، اما این نوجوان 60 بار این مسیر را می‌رود و می‌آید و همین موضوع باعث می‌شود که عملیات والفجر 8 تبدیل به عملیات موفقی شده و تا فاو را بگیریم.

زارعی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این نمایش، مستند و واقعی است، گفت:  75 تا 80 درصد این نمایش مستند است و شخصیت‌های واقعی نظیر احمد امینی، علی عابدینی، حسین یوسف الهی، حسن یزدانی و شهید حاج قاسم سلیمانی را به تصویر کشیده‌ایم. بنابراین با قصه مستندگونه‌ای روبه‌رو هستیم که آقای شاه کرم رویدادها را دراماتیک کرده است و آن را در قالب یک نمایش 2 ساعته می‌بینیم. البته بقیه کاراکترها زاییده ذهن نویسنده هستند که 30 درصد داستان را تشکیل می‌دهند. نزدیک به 120 بازیگر نیز روی صحنه هستند.

او درباره انتخاب ژانر سینمایش برای این نمایش توضیح داد و گفت: مشغول تجربه جدیدی در کارگردانی تئاتر هستم و نزدیک به 6-7 سال است که روی این نوع از نمایش در حال تمرین‌ام. در ابتدا این کار را با نمایشی در سوریه تجربه کردم و سپس نمایش «مثل ماهی‌ها در خاک» و «رقص پرچم» را در ایران روی صحنه بردم.در این ژانر تلاش می‌کنیم با استفاده از تکنیک‌های سینمایی، جذابیت ایجاد کرده و مخاطب را تا آخرین لحظه در نمایش نگه داریم که آن را تماشا کند. برای مثال، نمایش رقص پرچم که در ایلام روی صحنه رفت‌ نزدیک به دو ساعت و نیم بود و مخاطبان تا آخر آن را تماشا کردند.

زارعی بیان داشت: قرار بود 25 شب اجرا برویم، اما به دلیل عقب افتادگی‌های زمانی، اکنون با مشکل بازیگران روبه‌رو هستیم که باید سرکارهای سینمایی یا تلویزیونی دیگر خود بروند. با این حال، باز هم تلاش می‌کنیم که تا 20 شب اجرا برویم، اما فعلاً 15 شب اجرا است.

این هنرمند تئاتری ضمن معرفی تعدادی از بازیگران این نمایش گفت: انوش معظمی، حسام خلیل نژاد، ابوالفضل همراه، امیرعلی زارعی، مرتضی شاه کرم و ... از جمله بازیگران این نمایش هستند. این نمایش هر شب ساعت 7 در پارکینگ شماره 3 روباز برج میلاد روی صحنه می‌رود.

علی کوهفر تهیه‌کننده نمایش 410 در بخش دیگری از این جلسه گفت: در این نمایش جلوه‌های ویژه میدانی بسیار زیاد و پروداکشن بزرگی داریم. یکی از نقاط متمایز ما رودخانه‌ای است که بچه‌های صحنه ایجاد کردند و برای آن بیش از 100 هزار لیتر آب آوردیم تا غواصیان در آن بازیگری کنند. انفجارهای آبی زیادی داریم که مخاطب را غافل‌گیر می‌کند. امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد و حال این روزهای مردم را با اتفاقات هنری این چنینی خوب کنیم.

معاون هنری حوزه هنری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره هزینه این نمایش گفت: تا به حال سابقه نداشته که هزینه پروژه‌های میدانی را اعلام کنند و روال بر این نیست که عددی را اعلام کنیم. البته این نمایش به صورت رایگان برای مخاطبان اجرا می‌شود.

کوروش زارعی در پاسخ به همین سوال گفت: حداقل دستمزد بازیگران ما 15 میلیون تومان و سقف دستمزد 50 میلیون تومان بوده است. در کل برای سینمایش «410» زیر 5 میلیارد هزینه شده است.

او درباره انفجارهای میدانی این نمایش و حفظ امنیت بازیگران و مخاطبان اثر گفت: تیم جلوه‌های میدانی ما بسیار حرفه‌ای و از گروه‌هایی اند که در سینما کار کرده‌اند. آنان با محاسبات و هندسه‌ای که طراحی‌ کرده‌اند، مطمئن‌اند که این انفجارهای میدانی خطری برای بازیگران و مخاطبان ایجاد نخواهد کرد.

فروزانفر نیز در پاسخ به همین سوال گفت: از 3 نهاد دیگر برای بخش امنیتی تأیید گرفتیم. البته حجم انفجارها را پایین آوردیم. قرار بود این نمایش را اول مهر اجرا کنیم، ولی چون کار انفجار داشت نمی‌خواستیم با صدای انفجار مردم را نگران کنیم. به همین دلیل در روزهای شنبه نیز اجرا نخواهیم داشت تا برای کسی نگرانی ایجاد نشود. با این حال از رسانه‌های گوناگون اعلام کرده‌ایم که در این روزها صدای انفجارهایی که در برج میلاد شنیده می‌شود متعلق به این نمایش است.

به گزارش تسنیم، زارعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمان مدنظر ما برای اجرا، شهریورماه بود. دقت داشته باشید که وقتی بازیگران من از داخل آب بیرون می‌آیند، از شدت سرما می‌لرزند و حتما باید این نمایش را تا قبل از رسیدن فصل سرما اجرا می‌کردیم. اگر این فصل را از دست می‌دادیم، دیگر امکان اجرا وجود نداشت و هزینه‌های دکور از بین می‌رفت.

انتهای پیام/