هوش مصنوعی چگونه صنعت سفر را تغییر می‌دهد؟

ظرفیت هوش مصنوعی برای انجام وظایفی که به طور سنتی به عملکرد شناختی انسان احتیاج دارند، برای افراد در صنعت مسافرت مفید کرده است زیرا با استفاده از هوش مصنوعی می توان در وقت و هزینه کسب و کار صرفه جویی کرد؛ در حالی که به طور بالقوه خطای انسانی را از بین می برد و اجازه می دهد کارها به سرعت انجام شود.

بانگ اقتصاد، هوش مصنوعی در حال بهبود است و از اعتماد به نفس و جذابیت بیشتری به عنوان یک راه حل تجاری برخوردار است. به طور خاص، مشاغل صنعت توریسم از مزایای هوش مصنوعی برای انجام کارهای مختلف اداری و خدمات مشتری استفاده می کنند. در اینجا، مزایای هوش مصنوعی و نحوه تغییر شرکت های مسافرتی توضیح داده می شود.

درک هوش مصنوعی

مفهوم هوش مصنوعی یا AI اغلب مورد بحث قرار می گیرد، اما تعریف آن کمی دشوارتر است. بر این اساس، به رایانه ها یا ماشین هایی گفته می شود که وظایفی را انجام می دهند که انجام آنها معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد. این می تواند به عنوان مثال، یادگیری درس، تصمیم گیری یا شناخت و تفسیر گفتار باشد.

هوش مصنوعی از دهه ها قبل وجود داشته است، اما به تازگی رایانه ها و سایر ماشین آلات به اندازه کافی پیشرفته و قابل اعتماد شده اند تا بتوانند کارهای پیچیده و بدون کمک را انجام دهند. این مفهوم به شدت با ایده های اتوماسیون مرتبط است؛ جایی که فرایندها با دخالت کمتر انسان و یا بدون هیچ دخالت انسانی، انجام می شود.

در عصر جدید، این یک واقعیت پذیرفته شده است که مشاغل، مقدار زیادی داده را جمع آوری و ذخیره می کنند و این کمک می کند تا با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها در راستای حل مشکلاتی همچون ترجمه گفتار و پیام رسانی مستقیم در طول سفر گردشگر اقدام کنند.

نقش هوش مصنوعی در صنعت مسافرت

ظرفیت هوش مصنوعی برای انجام وظایفی که به طور سنتی به عملکرد شناختی انسان احتیاج دارند، این امر را به ویژه برای افراد در صنعت مسافرت مفید کرده است، زیرا با استفاده از هوش مصنوعی می توان در وقت و هزینه کسب و کار صرفه جویی کرد؛ در حالی که به طور بالقوه خطای انسانی را از بین می برد و اجازه می دهد کارها به سرعت انجام شود، آن هم در هر زمان از روز.

اکثر هتل ها و استراحتگاه ها برای ایجاد شهرت خود بسیار متکی به ارائه خدمات عالی به مشتری هستند و فناوری هوش مصنوعی می تواند به روش های مختلف به این امر کمک کند به عنوان مثال از هوش مصنوعی می توان برای بهبود شخصی سازی سفر، ارائه توصیه های متناسب و پاسخ سریع، حتی در غیاب کارکنان استفاده کرد.

هوش مصنوعی تا حدی پیشرفت کرده است که به طور منظم برای کمک و ارتباط با مشتری، از تعاملات صورت گرفته یاد می گیرد و در راستای بهبود تعاملات آتی استفاده می کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند به کارهایی مانند تجزیه و تحلیل داده ها، محاسبات و حل مشکلات کمک کند؛ همه اینها می تواند برای صاحبان هتل ارزشمند باشد.

نمونه هایی از هوش مصنوعی در صنعت مسافرت

نقش هوش مصنوعی در دنیای تجارت طی دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است و به طور خاص در چند سال اخیر پذیرش گسترده تری در صنعت مسافرت دیده شده است. در زیر، سه مورد از مهمترین روشهای استفاده فعلی این فناوری را مشاهده می کنید:

 1.Chatbots  و خدمات آنلاین به مشتری (Chatbots and Online Customer Service)

برای هتل ها و سایر مشاغل صنعت گردشگری، یکی از جالب ترین کاربردهای هوش مصنوعی، کمک رسانی به مشتریان به صورت آنلاین است. با استفاده از این روش، هوش مصنوعی قادر است به سوالات پاسخ دهد و اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان ارائه دهد، حتی در صورت عدم دسترسی به خدمات مشتری. مشتریان خواستار زمان پاسخگویی سریعتر در سیستم عاملهای آنلاین هستند و هوش مصنوعی به مشاغل این امکان را می دهد تا در سریع ترین زمان به مشتری پاسخ داده و او را در راستای رسیدن به نیازش راهنمایی کنند.

2. خدمات مشتری رو در رو (Face-to-Face Customer Service)

در حالی که استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات آنلاین به مشتریان در حال حاضر نسبتاً رایج است ولی کاستن از صف های حضوری مشتریان نیز باید مورد توجه قرار می گرفت و در این راستا از ربات ها در جایگاه رزورشن استفاده می شود.

این ربات که از هوش مصنوعی و تشخیص گفتار برای ارائه اطلاعات گردشگری به مشتریانی که با آن صحبت می کنند، استفاده می کند می تواند کیفیت ارتباطات آینده با مشتریان را نیز بهبود ببخشد.

پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها

در آخر، مهم است که درک کنیم کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت مسافرت و جهانگردی فقط به خدمات مشتری محدود نمی شود. در حقیقت، یکی از محبوب ترین و موثرترین کاربردهای آن جمع آوری و تفسیر داده ها به منظور نتیجه گیری در مورد مشتریان و استراتژی های قیمت گذاری است.

مزیت کلیدی هوش مصنوعی در این زمینه خاص توانایی مرتب سازی سریع و دقیق داده ها است؛ به عنوان مثال از هوش مصنوعی برای مرتب سازی بازخورد مشتری از نظرسنجی ها، بررسی ها و نظرسنجی های آنلاین می توان استفاده کرد.

سینا تفنگ چی، پژوهشگر فناوری های نوین