کد خبر: 50
پنجشنبه , 08 آبان 1399 - 16:20
نقش مدیریت داده‌محور در حکمروایی هوشمند

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پنجاه و نهمین نشست نقد و اندیشه که با محوریت حکمرانی در فضای مجازی برگزار شد، بر نقش مدیریت داده‌محور در حکمروایی هوشمند و مشارکتی تاکید کرد.

به گزارش بانگ اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این نشست دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان و مهندس رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص موضوع حکمرانی در فضای مجازی از منظر دولت الکترونیک  گفتگو کردند.


فرجود در ابتدا با اشاره به وظایف و ماموریت‌های سازمان فاوای شهرداری در حوزه ict و هوشمندسازی، در موضوع حکمروایی فضای مجازی، نقش دولت و نهادهای عمومی مثل شهرداری را از ابعاد مختلف قابل بررسی دانست و گفت: دولت یا نهادهای عمومی که دارای ساختارهای بزرگ هستند و با مردم و کسب و کارها ارتباط دارند تا زمانی که خود متحول نشده باشند و به اندازه کافی نوآوری در آنها رسوخ نکرده باشد نمی‌توانند محصول یا خدمات خوبی ارائه دهند.


او ادامه داد: نقش بعدی این نهادها، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است که در واقع می‌توان گفت نوآوری و تحول در این بخش رسوخ زیادی نکرده است و در تسهیل نواوری اهمیت زیادی دارد.


نقش توانمندساز، دیگر نقشی بود که مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری به آن اشاره کرد و گفت: نهادهای دولتی و عمومی نقش توانمندساز و هماهنگ‌کننده هم دارند. بدین ترتیب می‌توانند بازیگران مختلف و کسب و کارهای گوناگون را به یکدیگر متصل کنند، موجب تبادل داده‌ای شوند و تسهیل فعالیت بخش خصوصی را انجام دهند.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند سپس با اشاره به آمادگی بالای جامعه برای پذیرش فناوری‌ها در کشور گفت: وقتی چنین آمادگی در مردم وجود دارد به این معناست که طبیعتا در این حوزه انتظارات بالایی هم وجود دارد. بنابراین استانداردهای سرویس‌دهی پرتال‌ها و سامانه‌های دولتی و خصوصی را با هم مقایسه می‌کنند. راه‌حل بالا بردن این استانداردها برای سرویس‌دهی استفاده از افراد متخصص و توانمند است و مشارکت ذی‌نفعان مختلف بسیار ثمربخش خواهد بود. ما هم در شهرداری تهران برای انجام پروژه‌های محله‌ای سعی داریم تصمیم‌گیری را در این سطح با رویکرد محله‌محوری انجام دهیم و از مشارکت مردم بهره ببریم.


فرجود در پایان، با تاکید بر اهمیت مدیریت داده‌محور در حکمروایی هوشمند و مشارکتی، کلید مشارکت را ایجاد اعتماد و شفافیت دانست و افزود: کلید جلب مشارکت بالاتر، ایجاد اعتماد است و برای برقراری اعتماد، بهترین راه ایجاد شفافیت است. پس از آغاز این کار، پیشرف در مراحل بلوغ شفافیت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. شفافیت داده‌ای، شفافیت در فرایندها و ضوابط و در ادامه ایجاد اعتماد و شکل گیری مشارکت، همه به یکدیگر مرتبط و متصل هستند.


رضا باقری اصل نیز در این نشست با تاکید بر نقش هماهنگ‌کننده شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: ایجاد هماهنگی و اتصال بخش‌های مختلف برای تبادل داده موجب ایجاد اعتماد میان آنها می‌شود. آنچه در روند نوآوری اهمیت دارد این است که دگردیسی و انقلاب واقعی باید در فرایندها و ساختارهای کلان اتفاق افتد. متاسفانه این مسئله در سیاستگذاری‌های نظام اداری هنوز به طور کامل رخ نداده است.


دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پایان با تاکید بر اهمیت تبادل داده‌ای میان دستگاه‌های مختلف این مهم را در راستای خواست مقامات و سیاست‌های کلی نظام دانست و اظهار امیدواری کرد روند رو به توسعه این تبادل‌ها ادامه داشته باشد.

990808001990808002990808003