دومین رویداد استان آپ در قزوین برگزار شد

دومین دوره از سلسله رویداد «استان آپ؛ ۳۱قدم تا شکوفایی» روز ۱۲ آبان ۱۴۰۰، در استان قزوین برگزار شد.

سود نیوز، این رویداد استانی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و به کارگزاری کارن کراد، طراحی و برگزار شده است. استان آپ، ترکیب رویداد پیوند و رویداد دوشنبه‌های استارتاپی است که پیش از این تنها به استان تهران اختصاص داشت. استان‌آپ قزوین با همراهی پارک علم و فناوری استان قزوین و صندوق پژوهش و فناوری این استان برگزار گردید.

استان آپ قزوین با هدف شناسایی و معرفی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر استانی، تسهیل روند جذب سرمایه و به‌هم‌رسانی صاحبان ایده و شتابدهنده‌ها و همچنین توانمندسازی برگزار شد.

نحوه برگزاری این رویداد به صورت ترکیبی حضوری در پارک علم و فناوری استان و همچنین به صورت آنلاین از طریق پلتفرم اسکای روم بود.

به گزارش روابط عمومی کارن‌کراد، در این برنامه جمعی از سرمایه‌گذاران استان قزوین، شتابدهنده‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان، سرمایه‌گذاران کشور، فعالان اکوسیستم و علاقمندان به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند.

در ابتدای این رویداد، جناب دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن خوشامدگویی به حضار این رویداد، اظهار کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش کردیم از طریق هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق پژوهش و فناوری و صندوق‌های دارای تجربه دعوت کنیم تا در رویداد «استان‌آپ» شرکت و سرمایه‌گذای کنند. با ۴۷ صندوق پژوهش و فناوری ۸۵۱ میلیارد تومان برنامه هم‌سرمایه‌گذاری داریم که امیدواریم به‌طور کامل محقق شود.

او درباره روند برگزاری این رویداد اضافه کرد: فراخوان رویداد استان آپ ویژه قزوین را در اولین هفته مهرماه منتشر کردیم. در این مسیر ۵ جلسه با فعالان زیست‌بوم جهت معرفی این رویداد داشیتم و با ۳۳۶ استارتاپ و تیم صاحب ایده، تعامل داشتیم. ۵۵ استارتاپ و صاحب ایده استان قزوین، در این رویداد مشارکت کردند و پس از ۹ ساعت جلسه آموزش و توانمندسازی و ۲۸۸ساعت منتورینگ آنلاین، ۲۸ تیم را برای مرحله بعد انتخاب کریدم در این مرحله ۱۰۸ ساعت منتورینگ حضوری در استان قزوین برای تیم‌ها برگزار کردیم و در نهایت ۱۸ تیم برای ارائه نهایی، انتخاب شدند و امروز ارائه خواهند داشت.

در ادامه افتتاحیه، جناب دکتر مافی، رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین، به توضیح ظرفیت‌های این پارک در حوزه نوآوری پرداخت و گفت: استان قزوین به دلیل برخورداری از دانشگاه‌های معتبر، فضای علمی مناسب و جوانان مستعد از گذشته از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور برخوردار بوده است و همواره جوانان مستعد و علاقمند این استان عملکرد شایسته‌ای در این بخش داشته‌اند، اما مشکلات اقتصادی و عدم وجود سازوکاری مناسب برای تامین اعتبار از مشکلات پیش روی این جوانان بوده است.

وی بیان کرد: مجموعه پارک علم و فناوری استان قزوین همواره به عنوان یک حامی در کنار این جوانان بوده است اما امسال با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با تخصیص اعتباراتی نسبت به حمایت از این طرح‌ها و ایده‌ها اقدام شد که نتایج این حمایت‌ها به زودی با ارائه محصولات نهایی و توسعه فعالیت‌های این حوزه در استان نمایان می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین خاطرنشان کرد: با همین رویه در چشم انداز ۵ سال آینده پارک علم و فناوری قزوین دیده شده است تا پارک علم و فناوری قزوین را به پلتفرم توسعه صنعت و کشاورزی استان تبدیل کنیم. برگزاری رویداد «استان آپ» در استان قزوین به عنوان دومین مقصد ملی این رویداد گامی ارزشمند در جهت حمایت از این کسب و کارها در استان قزوین بود که با استقبال خوب استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوآور و فناورانه مواجه شد و در مرحله نخست ۵۶ تیم برای شرکت در این رویداد ثبت نام کردند.

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به توانمندی‌های ویژه استان قزوین در حوزه‌های استارتاپی بیان کرد: تجربه فعالیت شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوآورانه در استان قزوین همواره تجربه موفقی بوده است و امروز اجرای پروژه‌های عظیمی نظیر چشمه نور ظرفیت قزوین را برای تبدیل شدن به پایتخت علم و فناوری کشور تقویت کرده است.

وی افزود: وجود دانشگاه‌های معتبر در استان قزوین موجب شد تا در سالیان گذشته دستاوردهای علمی ارزشمندی را از سوی جوانان استان قزوین شاهد باشیم که همین امر می‌تواند بسترساز توانمندی و توسعه در حوزه‍‌های مختلف علمی نظیر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان قزوین باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با موارد ذکر شده به نظر می‌رسد ردیف اعتباری که برای صندوق پژوهش و فناوری استان قزوین در نظر گرفته شده است می‌تواند تا چندین برابر و متناسب با نیاز و ظرفیت استان قزوین افزایش یابد.

در ادامه جناب آقای سیاه‌کلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی به رویداد اضافه شد و گفت: سرمایه اولیه برای فعال شدن بسیاری از کسب و کارهای فناورانه و استارت‌آپی چیزی بین ۳۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان است که نسبت به بازدهی سرمایه و اشتغالزایی ایجاد شده و تولید علم آن بسیار ناچیز است.

وی افزود: این در حالی است که سرمایه‌گذاران هنوز با فرهنگ سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های نوآورانه آشنا نیستند؛ در حالی که حمایت از این بخش می‌تواند از فعالیت در بسیاری از بخش‌ها سودآورتر هم باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر صنعت پیش روی دنیا را صنعت دیجیتال و فناورانه در دست دارد و از این رو سرمایه‌گذاری روی این حوزه اقتصاد و توسعه را در این بخش به دنبال خواهد داشت.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: دنیای امروز به صنایع قدرتمند در بخش استارت‌آپی و کسب و کارهای نوآورانه نیاز دارد و ظرفیتی که جوانان مستعد استان قزوین در این حوزه دارند باید به خوبی به‌کارگیری شود.

همچنین دکتر علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد حاضر شد و بیان کرد: در دو سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی به ۱۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور کمک کرده است.

وحدت  افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در تمامی استان‌ها مستقر شده  و ۱۰ میلیارد تومان هم به صندوق استان قزوین برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص یافته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: برای کمک به شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان قزوین خط اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استارت‌آپ‌ها باید وارد بورس شوند تا هم‌سرمایه‌گذاری‌ها بیمه شود و هم شاهد مشارکت مردم در این حوزه باشیم..

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود به پخش مسابقه تلویزیونی «کارویا» که به همت این صندوق و با مشارکت صداوسیما تولید شده است، اشاره کرد و افزود: این مسابقه به منظور تامین مالی جمعی یا همان کرادفاندینگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود و مردم می‌توانند از ۵۰۰ هزار تومان در طرح‌های این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در این طرح، صندوق نوآوری ۱۰۰ درصد پول مردم را بیمه می‌کند.

به گفته دکتر وحدت، با پخش مسابقه کارویا، صندوق نوآوری بحث «کراد فاندینگ» را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی می‌کند.

در ادامه این رویداد، ۱۲ تیم استارتاپی در بخش دوشنبه استارتاپی به ارائه طرح‌ و توانمندی خود پرداخته و به سوالات سرمایه‌گذاران، پاسخ دادند. ارائه‌های دوشنبه استارتاپی به شرح زیر است:

ارائه اول: کارجو پلاس - سیستم مدیریت فرایند استخدام

سرمایه درخواستی: ۲.۵ میلیارد تومان

ارائه استارتاپ دوم: بازی‌سازی کاسپین – بازی‌های هایپر کژوآل برای بازار بین الملل

سرمایه درخواستی: ۵.۶ میلیارد تومان

اراده سوم: بیم‌نما - خدمات مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان

سرمایه درخواستی: ۷۵۰ میلیون تومان

ارائه چهارم: آرتا الکترونیک - تولید محصولات الکترونیکی بر پایه اینترنت اشیاء

سرمایه درخواستی: ۴ میلیارد تومان

ارائه پنجم: پیکسند - تعامل کاربر با تصویر و ارئه خدمات چت بات بر مبنای هوش مصنوعی

سرمایه درخواستی: ۷۵۰ میلیون تومان

ارائه ششم: هوثر - سرویس نمایش تبلیغات در بستر کپچا

سرمایه درخواستی: ۱.۳ میلیارد تومان

ارائه هفتم: آرکاسازه - سازه نوین پیش‌ساخته بتنی با اتصالات پیچ و مهره‌ای

سرمایه درخواستی: ۸ میلیارد تومان

ارائه هشتم: شوکوساز - طراحی و ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی شکلات

سرمایه درخواستی: ۱ میلیارد تومان

ارائه نهم: کسبوم - پلتفرم توسعه و توانمندسازی کسب‌وکارهای بومی، نوپا و مشاغل خانگی

سرمایه درخواستی: ۳.۷ میلیارد تومان

ارائه دهم: فناوران تجهیز درمان ایرانیان - ماساژور لمسی و کمربند رفع یبوست

سرمایه درخواستی: ۸ میلیارد تومان

ارائه یازدهم: کمپوستر - طراحی و ساخت صنعتی دستگاه کمپوستر زباله‌های شهری

سرمایه درخواستی: ۱۰ میلیارد تومان

ارائه دوازدهم: اودون - اپلیکیشن‌ساز چند منظوره آنلاین

سرمایه درخواستی: ۳ میلیارد تومان

طرح‌های ارائه‌شده در بخش پیوند این رویداد، به شرح زیر است:

ارائه طرح اول: سل ران - تولید صنعتی محصول نانو سلولز

ارائه طرح دوم: ویستا اکسیر - اسپری ضدعفونی کننده حیوانات خانگی

ارائه طرح سوم: شیرآلات هیدرولیکی - طراحی و ساخت شير كنترل جهت هيدرولیک اسپولی

ارائه طرح چهارم: آینده‌اندیشان کاسپین مکاترونیک - تولید و اپراتوری ربات تاچلس شست و شوی خودرو

ارائه طرح پنجم: ایران‌نگری - پلتفرم معرفی و مقایسه بسته‌های خدمات سلامت با رویکرد گردشگری

ارائه طرح ششم: بهینه‌سازی مصرف برق در مرغداری - افزایش بهره‌وری طیور با بهینه ساز نور

در این رویداد، پس از هر ارائه، حضار و کاربران به طرح سوالات خود از تیم‌ها پرداختند و ایده‌ها و استارتاپ‌ها را از منظرهای گوناگون، مورد بررسی قرار دادند.