دومین دوره رویداد تخصصی فیس کاپ توسط مرکز نوآوری نکسترا برگزار شد!

رویداد فیس کاپ به عنوان اولین رویداد تخصصی بازشناسی چهره در ایران شناخته می‌شود که اولین دوره آن در سال 1399 برگزار شد و اکنون، در اسفند 1400 شاهد برگزاری اختتامیه دومین دوره این رویداد در سالن‌ همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی بودیم. اختتامیه این رویداد به صورت حضوری و غیر‌حضوری (پلتفرم اسکای روم) برگزار شد.

به گزارش سود نیوز، هدف از مسابقهفیس کاپایجاد محیط رقابتی جهت شناسایی افراد و تیم‌های مستعد در زمینه بازشناسی چهره است. با توجه به برگزاری موفق اولین دوره مسابقه بازشناسی چهرهفیس کاپ، دور جدید مسابقه در سال 1400 برگزار می‌شود. اولین دوره مسابقه با تاکید بر روی دقت الگوریتم بازشناسی چهره و مشابه با مسابقه بین‌المللی FRVT برگزار شد. در دور جدید مسابقه، علاوه بر الگوریتم، توانایی شرکت کنندگان در پیاده‌سازی سناریوی مورد درخواست نیز، ارزیابی خواهد شد. این رویداد همانند سال قبل بصورت آنلاین برگزار شده و شرکت در آن برای تمام تیم‌های حقیقی و حقوقی فعال در حوزه شناسایی چهره و هوش مصنوعی آزاد است.

تیم‌ها و افرادی که قصد شرکت در این مسابقه را داشتند، از طریق وبسایت فیس کاپ اقدام به ثبت‌نام کرده و از آذر الی بهمن 1400 فرصت داشتند که کد‌های خود را در وبسایت فیس کاپ بارگذاری کنند. پس از ارزیابی کد‌ها توسط هیئت فنی و علمی مسابقه تیم‌های شرکت کننده بر اساس نمره‌هایی که دریافت کردند رتبه شده و تیم‌های برتر اعلام شدند.

در طول دوره دوم رویداد فیس کاپ، بیش از 365 تیم ثبت‌نام موفق داشته و بیش از 50 تیم کد‌های خود را با موفقیت بارگذاری کردند. یکی از ویژگی‌هایی که درباره این رویداد می‌توان به آن اشاره کرد این است که هر تیم جدا از رتبه‌‌ای کسب می‌کند، امکان جذب در شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی را دارد.

در ابتدای مراسم اختتامیه، دکتر آصف کریمی (مدیر عامل مرکز نوآوری نکسترا) به معرفی خدمات و حوزه‌های تخصصی فعالیت مرکز نوآوری نکسترا پرداخت و بیان کرد:

"مرکز نوآوری نکسترا به عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز نوآوری، که شامل سه بخش شتابدهنده، فضای کار اشتراکی و استارتاپ استودیو است در پنج حوزه مخابرات، شهر هوشمند، اینترنت اشیاء، بلاکچین و امنیت سایبری فعالیت می‌کند. در این مرکز همیشه تلاش داشته‌ایم که شرایطی را فراهم کنیم، که پلی به سوی موفقیت و تشکیل کسب‌و‌کاری درخشان را برای جوانان مستعد و مشتاق بسازیم. اکنون هم رویداد فیس‌کاپ که نتیجه ماه‌ها تلاش بی‌دریغ و توقف نا‌پذریر مرکز نوآوری نکسترا است، دومین دوره خود را با موفقیت و با استقبال بی‌نظیر فعالان حوزه هوش مصنوعی پشت سر گذاشته است. فارغ از نتیجه این مسابقات جذاب و کاملا تخصصی، موضوعی که ارزش فعالیت‌هایی نظیر فیس کاپ را مشخص می‌کند این است که این امکان برای فعالان و علاقه‌مندان وجود خواهد داشت که بیش از پیش امکان معرفی توانایی‌ها و استعداد‌های خود را داشته باشند و مسیری را طی کنند که مقصدی جز موفقیت و سربلندی برای آن وجود ندارد. همه ما در تلاش هستیم که با گسترش چنین فعالیت‌ها و رویداد‌هایی، باعث کشف افراد متخصص و پر‌شوری در حوزه‌های فعالیت مرکز نوآوری نکسترا باشیم و گام‌های بزرگ‌تری در جهت پیشرفت اکوسیستم نوآوری کشور برداریم. "

دبیر اجرایی دومین رویداد تخصصی بازشناسی چهره فیس کاپ، سرکار خانم دکتر داداشی نیز در جایگاه قرار گرفته و به ارائه توضیحات مربوط به شروع اولین دوره فیس‌کاپ و دومین دوره آن پرداختند. سرمار خانم دکتر داداشی بیان کردند که:

"فیس کاپ به عنوان اولین رویداد تخصصی بازشناسی چهره در ایران افتخار این را داشته است که در دومین دوره‌ای که برگزار کرد میزبان جوانان فعال و متخصص حوزه هوش مصنوعی باشد. دومین دوره مسابقه فیس کاپ از آذر 1400 آغاز شد و تیم‌ها و افراد شرکت‌کننده نوشتن‌ کد‌های خود را آغاز کردند و تا بهمن 1400 فرصت داشتن داشتند که کد‌های خود را ارسال کنند. پس از پایان مهلت بارگذاری کد‌ها، پردازش کد‌های ارسالی آغاز شده و بیش از 3000 کد توسط پلتفرم AIBOX که یکی از پروژه‌های فعال در استارتاپ استودیو نکسترا است پردازش شد و اکنون برندگان این ماراتن مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که تیم‌ها و افرادی که کد‌های خود را با موفقیت ارسال کردند، می‌توانند از فرصت‌های شغلی بسیار متنوعی که در سازمان‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد استفاده کنند.

در اختتامیه دومین رویداد تخصصی فیس کاپ یک نشست تخصصی با مدیریت دکتر محمد صبری (دبیر علمی رویداد فیس کاپ)  تحت عنوان ((احراز هویت غیر حضوری: فرصت‌ها و تهدید‌ها)) برگزار شد که میهمانان آن دکتر مرتضی ترک تبریزی (عضو هیئت مدیره بانک تجارت)، مهندس عباس خداوردی (معاون فناوری اطلاعات شرکت متیران)، دکتر علیرضا ماهیار (معاون فناوری اطلاعات بانک ملی)، دکتر مهران محرمیان (معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی) و دکتر حمیدرضا ناینی (مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر) بودند.

در این نشست با توجه به سوالات و چالش‌هایی که از سوی دبیر نشست مطرح شد، میهمانان نشست به ارائه توضیحات و بیان تجربه‌ها و راهکار‌های خود در خصوص احراز هویت غیر حضوری پرداختند و در ادامه آن، هر یک از حاضران نشست نیز چالش‌های که با آن مواجه شده بودند و راهکار‌هایی که در سازمان‌های مختلف برای چالش‌ها بیان شده بود را به اختصار بیان کردند.

دکتر میلاد سجادی (مدیر فنی مرکز نوآوری نکسترا) نیز با حضور این در این رویداد به توضیح و ارائه فعالیت‌های کنونی استارتاپ استودیو مرکز نوآوری نکسترا پرداخت. ایشان بیان کردند که:

"هم اکنون دو پروژه AIBOX و BINABOX در استارتاپ استودیو نکسترا در حال فعالیت بوده و در هفته‌های آینده آماده بهره‌برداری و ارائه خدمات هستند. درباره ارتباط AIBOX و مسابقه فیس کاپ باید بیان کرد که با توجه به ارتباط این دو موضوع، تصمیم گرفته شد که کد‌های ارسالی شرکت‌کنندگان این مسابقه در قالب پلتفرم AIBOX پردازش شود؛ که این امر باعث محک خوردن این پروژ] بوده و تمام مراحل را نیز با مئفقیت پشت سر گذاشت."

در ادامه مراسم اختتامیه؛ مهندس رضا باقری اصل (دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات) که میهمان ویژه این مراسم بودند. مطالبی را درباره چالش‌ها و موانعی که برخی از فرآیند‌های بوروکراتیک بر سر راه پیشرفت فناوری‌ها قرار می‌دهند بیان کردند و ابراز امیدواری کردند که با توجه به تدابیر اندیشیده شده و برنامه‌هایی که تدوین شده است مسیر رشد حوزه‌های مربوطه هموار‌تر شود.

نقطه عطف این اختتامیه پخش سخنان رهبر معظم انقلاب درباره هوش مصنوعی بود. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که:"نخبه‌های علمی می‌بایست به افق‌های علمی و مورد نبازی که برای کشور ترسیم شده است چشم بدوزند و به آن توجه داشته باشند. در مسیر پیشرفت فناوری باید به شکلی حرکت کنیم که در یک فاصله معقول زمانی ایران به عنوان منبع علم محسوب شود. مسئولان و متخصصان باید بدانند که مسئله هوش مصنوعی تا حد زیادی باید مورد توجه و تعمیق قرار بگیرد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت و باید به این هدف برسیم که در دنیا، جزء 10 کشور برتر هوش مصنوعی قرار بگیریم."

در بخش پایانی مراسم نوبت به اعلام برندگان مسابقه فیس کاپ رسید. در این بخش سه تیم برتر دومین دوره رویداد بازشناسی چهره فیس کاپ معرفی شدند که به ترتیب رتبه عبارتند از:

1-    دیتامون

2-    ماسک

3-    اندور

تیم‌های برگزیده در این رویداد جوایز خود را بلافاصله دریافت کرده و آماده حضور در مرکز نوآوری نکسترا شدند. تیم‌های برگزیده از سوی مرکز نوآوری نکسترا به حضور و استقرار در این مجموعه دعوت شدند که به شکل تخصصی‌تر و منحصر به فرد بر روی گسترش ایده خود و تبدیل آن به کسب‌و‌کاری موفق تلاش کنند.

انتهای پیام/