کد خبر: 493
پنجشنبه , 01 اردیبهشت 1401 - 11:48
بهترین زمان ترید ارز دیجیتال

فعالیت در هر بازار مالی، نیازمند شناخت زمان‌های مناسب برای خریدوفروش است. بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیست.

سود نیوز، کارشناسان فنی این حوزه با مطالعه رفتار معامله‌گران و سازوکارهای پلتفرم‌های خریدوفروش، پرسودترین و کم­سودترین ساعات روز و روزهای هفته و ماه را شناسایی کرده‌اند. یک معامله‌گر حرفه‌ای، همواره این شاخص را در نظر داشته و به‌این‌ترتیب، ریسک خریدوفروش خود را کاهش می‌دهد.

در این مقاله، بهترین زمان‌های ترید یا خریدوفروش ارز دیجیتال را برحسب ساعات روز، روز هفته و روز ماه معرفی کنیم. در ابتدا اما استراتژي DCA را برای زمان­بندی مناسب ترید معرفی می­کنیم. درصورتی‌که قصد بالا بردن بازدهی تریدهای خود در این بازار را دارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

استراتژی هایی برای زمان بندی ترید ارز دیجیتال

پیش از فراگرفتن بهترین زمان ترید در بازار رمزارز، لازم است که یک قاعده کلی را بدانید و آن این است: «هرگز بیش ازآنچه می‌توانید از دست بدهید، خرید نکنید». همچنین، بهتر است با استفاده از فرمول‌ها و روش‌هایی مانند میانگین­سازی هزینه دلار یا dollar-cost averaging یا به‌اختصار DCA، خرید مقدار کمی ارز دیجیتال در یک بازه زمانی طولانی‌مدت را تمرین کنید.

در استراتژی DCA، سرمایه‌گذار بدون توجه به نوسانات بازار، سرمایه خود را طی بازه‌های زمانی منظم و مشخص، وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌کند. به‌این‌ترتیب، ریسک تصمیمات احساسی از معاملات حذف شده و با توجه به ریزش معمول بازارها هنگام رشد قیمت­ها، میانگین هزینه خرید نیز کاهش می‌یابد. مزیت دیگر این استراتژی خرید ارزهای دیجیتال این است که ریسک جا ماندن از قیمت‌های پایین نیز کم می‌شود.

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال در طول روز

مسلما ارزهای دیجیتال در تمام طول روز در دنیا در حال معامله هستند و دقیقا به همین دلیل است که عدم زمان‌بندی درست برای خریدوفروش خطراتی در پی خواهد داشت. نکته مهم این است که بسته به نوع ارز دیجیتال، بهترین زمان خریدوفروش آن در طول روز در برهه‌های زمانی مختلف، دستخوش تغییر می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که تریدرها به‌طور مداوم، اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز کنند.

طی ماه‌های گذشته، بهترین زمان معامله برای ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتر، سولانا، کاردانو و ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا، صبح و به‌ویژه ساعات اولیه آن به وقت اروپا بوده است. این قاعده از طرف دیگر برای سکه‌های میم کوین مانند دوج کوین و شیبا نیز معتبر بوده است.

پیشنهاد می‌شود، به‌منظور حفظ تسلط بر ساعات اروپا و آمریکا از انواع تبدیل‌کننده یا کانورتر زمان برای شروع فعالیت در بازار استفاده کنید.

بهترین روز هفته برای ترید ارز دیجیتال

به‌طورکلی، روزهای آخر هفته (شنبه و یکشنبه)، خطرناک‌ترین روزها برای ترید ارز دیجیتال هستند. دلیل این موضوع، بسته بودن بسیاری از بازارهای اصلی در کشورهای اروپایی و آمریکا است. در طول این دو روز، ممکن است انواع گپ‌ها در بازار اتفاق بیفتند و با بازگشایی بازار در روز دوشنبه، قیمت‌ها فراتر از حد انتظار، جابجا شده باشند. همین‌طور به دلیل نزدیکی روز جمعه به این دو روز، معامله کردن در این روز هم خالی از ریسک نیست.

طبق نظر بسیاری از تحلیل­گران بهترین روز معامله در بازار ارزهای دیجیتال، روز پنجشنبه است. همچنین، روز دوشنبه نیز برای خرید توسط بسیاری از کارشناسان، پیشنهاد می‌شود؛ چراکه در روز اول هفته، معمولا تمایل فروشنده­ها به فروش بیشتر است.

برخی کارشناسان، مانند چارلز ادواردز (Charles Edwards) بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری کاپریول (Capriole) معتقد هستند که بهترین زمان برای خرید در بازار ارزهای دیجیتال، یکشنبه‌شب تا دوشنبه صبح به‌وقت اروپاست. در ساعات آغازین دوشنبه صبح، احتمال افزایش ناگهانی قیمت‌ها به دلیل آغاز به کار بسیاری از معامله‌گران، بیشتر می‌شود. این قاعده برای صرافی‌های داخل کشور ما مانند صرافی تبدیل نیز معتبر است. به‌این‌ترتیب، این ساعات برای فروشنده‌ها، ساعات طلایی محسوب می‌شوند.

بهترین روز ماه برای ترید ارز دیجیتال

مطالعات نشان می‌دهند که ارزش اکثر ارزهای دیجیتال در ده روز اول ماه، افزایش می‌یابند. به‌این‌ترتیب، این بازه، بهترین زمان برای فروش این دارایی محسوب می‌شود. پس از این ده روز معمولا ارزش ارزها پس از یک ثبات نسبی چندروزه، کاهش می‌یابد. دلیل این موضوع نیز واضح بوده و این است که معامله‌گران در این بازه، انتظار فروش بیشتری دارند. به‌این‌ترتیب، مشخص است که بهترین روزهای ماه برای خرید ارز دیجیتال، روزهای پایانی و به‌ویژه ده روز آخر آن هستند. در این بازه، قیمت اکثر ارزها کاهش نسبی پیدا می‌کند.

زمان های کلیدی خرید و فروش یا خودداری از آن

علاوه بر ساعات و روزهای هفته یا ماه در برخی مقاطع خاص نیز تصمیم‌گیری درباره خریدوفروش، حیاتی خواهد بود. به‌طورکلی، گفته می‌شود که بهترین زمان معامله، دوره‌هایی هستند که در آن‌ها بازار نوسان دارد. در این بازه است که قیمت‌ها از مسیرهای پیش‌بینی‌شده خود خارج شده و احتمال سود از معامله به­ویژه برای افراد باتجربه، بالاتر می‌رود. بهترین سایت خرید ارز دیجیتال به‌ویژه برای افراد مبتدی، سایتی است که ابزارهای تحلیلی متعددی برای نشان دادن ثبات یا نوسان بازار در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

ترید در ساعات پرسرعت بازارها

به‌طورکلی، چهار بازار اصلی برای ترید ارزهای دیجیتال در دنیا در حال فعالیت هستند که عبارت‌اند از:

  • بازار اروپا
  • بازار آمریکا
  • بازار آسیا
  • بازار اقیانوسیه

در این میان، وابستگی بازارهای آسیا و اقیانوسیه به دو بازار دیگر یعنی آمریکا و اروپا نسبتا زیاد است. به این معنی که مثلا در ساعات شب بازار آسیا به دلیل بسته بودن بانک‌های اروپایی و آمریکایی، حرکت بازار آسیا نیز کندتر شده و بنابراین، نوسانات بازار کاهش می‌یابد. به­این­ترتیب، طبق یک قاعده کلی، ساعات معادل با ساعات اداری بانک‌های اروپایی، بهترین زمان برای معامله هستند.

معامله هنگام انتشار اخبار مهم

یکی از پرریسک­ترین ساعات برای ترید ارز دیجیتال، معامله در لحظات و ساعات ابتدایی انتشار یک خبر اقتصادی یا سیاسی مهم در دنیاست؛ بنابراین، توصیه می‌شود که در این بازها از تجارت خودداری کنید. علاوه بر اخبار عمومی، اخبار حوزه ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند تأثیر بزرگی بر قیمت‌ها در ساعات ابتدایی داشته باشد. به همین دلیل، مهم است که حداقل در بازه دوساعته پیش و پس از انتشار بیانیه‌ها و گزارش‌های بازار که از سوی بازارهای جهانی یا پلتفرم‌ها اعلام می‌شوند، معاملات خود را ببندید.

تشخیص رفتار عرضه و تقاضا

علاوه بر همه قواعد از پیش تعیین‌شده، بهترین قاعده برای تشخیص زمان ترید، تشخیص رفتار عرضه و تقاضا در این بازار است. در این راستا، پیش‌بینی و تشخیص ساعاتی که قیمت ارزها برای مدتی پایین یا بالا خواهد بود، مهم است. بررسی‌های انجام‌شده روی ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم نشان می‌دهند که قیمت آن‌ها بین ساعات ۱۲ تا سه ظهر و ساعات پایانی شب به‌وقت اروپا، پایین‌تر و نسبتا با ثبات است. این ساعات را می‌توان ساعات طلایی برای خرید ارز دیجیتال نامید. در تشخیص این برهه­ها باز هم ابزارهای تحلیل تکنیکال صرافی‌ها مثمرثمر هستند.

سخن آخر

خریدوفروش در بازارهای مالی به‌ویژه بازار نسبتا نوپایی مانند ارزهای دیجیتال، خالی از ریسک نیست. یکی از راه‌های کاهش ریسک و افزایش سود از معامله در این بازار، شناخت ساعات مناسب برای خرید یا فروش است. طبق مطالعات و آمارهای کلی بدست آمده از چهار بزرگ ترید ارز دیجیتال در دنیا، بهترین روزهای ماه برای خرید، روزهای پایانی و برای فروش، روزهای پایانی دهه اول هر ماه هستند.

ساعات اولیه صبح روزهای دوشنبه و پنجشنبه نیز ساعات شلوغ معاملات به‌حساب می‌آیند. این ساعات برای معامله‌گران حرفه‌ای، بهترین فرصت ترید هستند. همچنین، توصیه می‌شود که معامله‌گران معاملات خود را در روزهای پایانی هفته ببندند و از خریدوفروش در ساعات ابتدایی انتشار اخبار مهم، خودداری کنند.

انتهای پیام/