برگزاری نشست خبری پویش جمعیت متخصصین تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران

نشست خبری پویش جمعیت متخصصین تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سود نیوز، نشست خبری پویش جمعیت متخصصین تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران عصر روز دوشنبه ۲۵ اسفند  ۱۳۹۹ با عنوان گزارش عملکرد موضوعات محیط زیستی، ساختمانی و صنعتی برگزار شد. این نشست به همت انجمن تولید کنندگان سازه‌های فولادی کشور، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حوزه مهندسی حریق و ایمنی استان تهران، انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی کشور، اندیشکده زیست پذیری شهری ومجموعه شهرک های صنعتی برای تشریح فعالیت‌ها و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه برگزار شد.

در آغاز این نشست، دکتر سعید زارع حقیقی رئیس هیئت مدیره تعاونی انجمن صنفی تولید کنندگان سازه‌های فولادی کشور ضمن اشاره به خدمات این انجمن و ابراز امیدواری از برگزاری این پویش، گفت: ما صنعتگران امیدواریم که با این هم افزایی در حوزه صنعت تحولاتی را ایجاد کنیم و با پیدا کردن نقاط مشترک گامی در جهت رفع معضلات صنعت و اقتصاد در کشور برداریم.

زارع حقیقی با بیان اینکه کشور ایران در جایگاه نهم تولید کنندگان فولاد در دنیا قرار دارد خاطر نشان کرد: . با توجه به اینکه در کشور ما مواد اولیه موجود است در حوزه سازه‌های فولادی می توانیم ۱۵ میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی داشته باشیم. نزدیک به هزار واحد تولیدی در حوزه ساخت سازه‌های فولادی در کشور پروانه تاسیس دارند اما به علت سیاست‌های نادرست در حال حاضر از حدود ۲۰ درصد از ظرفیت این ها استفاده می شود.

وی افزود: در حوزه صادرات، نگاه ما به کشورهای همسایه است. در کشورهای همسایه مثل عراق، یمن سوریه و... می‌توانیم ظرفیت ساخت و ساز را بالا ببریم و بصورت قطعات ساخته شده فلزی در این کشورها سرویس دهی کنیم. که در این صورت با تکیه بر دانش مهندسی بالا و امکاناتی که داریم می‌توانیم درامد زایی ارزی خوبی داشته باشیم.

در ادامه مجتبی حاجتی رئیس هیست مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران نیز با تشریح خدمات این انجمن به تشریح دو حوزه ساختمانی و مدیریت شهری و صنعت گفت: بعد از حادثه پلاسکو باور مدیریت کشور به بحث  ایمنی، دستخوش تغییر شد. ما در ۵ سال گذشته اقدامات زیادی برای ورود به عرصه تصمیم سازی در حوزه ایمنی و مدیریت شهری داشتیم. مطالعات و آسیب شناسی‌های انجام شده مورد توجه و تشویق مدیران مربوطه قرار می گیرد اما در بخش عملیاتی و تصمیم سازی، متاسفانه نتایج جدیدی حاصل نمی‌شود که امیدواریم این مسئله اصلاح شود درغیراین صورت، کماکان شهر آسیب پذیری به لحاظ ایمنی خواهیم داشت.

حاجتی ادامه داد: در عرصه صنعت نیز تصمیم سازی‌ها بدون دخل و تصرف و نظرات بخش خصوصی و تشکل هاست که باعث ایجاد آسیب می شود. اگر از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده شود می‌توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم. امیدواریم با نگاهی جدید به این حوزه و همراهی مدیران شهری و مدیریت کشور در سال جدید از شعارها رد شویم و به کمک اهالی رسانه به یک مطالبه‌گری عمومی دست یابیم.

در ادامه حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین الات کشاورزی (اتماک) گفت: ما به بهبود شرایط فعلی امید داریم که این جمع را تشکیل داده‌ایم. مطالبات ما اقتصادی است و بحث تامین امنیت غذایی کشور مد نظر ماست. در بخش صنعت و کشاورزی حال ناخوش را معلول تصمیمات نادرست مسئولان میدانیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین الات کشاورزی افزود: با وجود اینکه در تعاریف اقتصاد ما از بخش خصوصی و تعاونی صحبت می‌شود، اما عمده اقتصاد دولتی است و درصد بالای اقتصاد دولتی اجازه رشد به اقتصاد خصوصی را نمی دهد.

اگر حاکمیت به بخش خصوصی اعتماد کند و سهم بخش خصوصی را در اقتصاد توسعه دهد و اجازه دهد شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود.

نامی در تشریح اهمیت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد عنوان کرد: آن که در شرایط تحریم به داد امنیت غذایی مردم رسید همین بخش خصوصی است. در شرایط تحریم، در حوزه ماشین آلات کشاورزی کسی متوجه تحریم نشد، هیچ کشاورز و باغداری بدون لوازم و تجهیزات نماند.

شرایط تحریم باعث شد پول‌های راحت حاصل از واردات و دلالی‌هایی که با تولید ایرانی و کارگر ایرانی، رقابت می‌کردند از بین برود.

اتفاق ناخوشایند حال حاضر رقابت نانوشته لایحه های حوزه های دولتی با بخش خصوصی است. بخش خصوصی با وجود اینکه بالاترین میزان اشتغال را دارد، مالک صنایع بزرگ در کشور نیست و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را تشکیل داده.

سید اویس ترابی رئیس اندیشکده زیست پذیری شهری نیز با طرح مسائل مربوط به زیست پذیری شهری گفت: رشد اقتصادی به پایداری نمی‌رسد اگر رضایتمندی شهروندی را به همراه نداشته باشد. زیست پذیری در سه بعد کالبدی، اجتماعی و محیط زیستی مورد توجه است.

ترابی افزود: بخش عمده مشکلات ما از دولت های مستعجل است. دولت‌هایی که تمام دغدغه فعالیت‌شان محدود به به زمان حکمرانی خودشان است، اقدامات کوتاه مدت زیر بازه ۲تا ۴ ساله را به عنوان اقدامات اجرایی مورد توجه قرار می دهند. در حالی که مسائل زیست پذیری شهری جزء اقدامات بلند مدت و میان مدت است و امکان ندارد کمتر از ۵ سال به نتیجه برسد. بنابراین دولت‌ها برای شانه خالی کردن از فعالیت های این حوزه، با دامن زدن به عقیده لوکس بودن مباحث زیست پذیری آن را نادیده می‌گیرند. برای مثال بحث بازآفرینی آب شهری را مرکز پژوهش‌های مجلس تایید کرده و با وجود تایید اهمیت موضوع، آن را در راستای اولویت‌های مجلس نمی‌داند و ازاین طرح حمایتی صورت نمی‌گیرد.

ترابی در پایان ضمن ابراز امیدواری از برگزاری جلسات به تاکید بر همدلی و هم افزایی و تلاش برای صیانت از حوزه‌های تخصصی پرداخت.

در پایان این نشست خبرنگاران ضمن طرح سوالات خود از سخنرانان به گفتگو پیرامون مسائل تخصصی این حوزه‌ها پرداختند.