برگزاری دومین دوره از رویداد جذب سرمایه حوزه بازی

دومین دوره از رویداد جذب سرمایه حوزه بازی برگزار شد.

سود نیوز، به علت استقبال سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های فعال در حوزه بازی و سرگرمی، دومین دوره از رویداد دوشنبه های استارتاپی در این حوزه برگزار شد.

صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن، این رویداد را با هدف کاهش چالش جذب سرمایه برای کسب‌وکارها و برقراری ارتباط میان تیم‌های استارتاپی و طرح‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاران فعال در زیست‌بوم استارتاپی کشور برگزار کرد.

برگزاری این رویداد به صورت حضوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی و به صورت مجازی از طریق پلتفرم اسکای‌روم انجام گرفت.

در ابتدای این رویداد و پس از تلاوت قرآن مجید، جناب آقای احمد فراهانی، مدیر سرمایه‌گذاری مجموعه اسمارتاپ ونچرز، ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: شرکت سرمایه‌گذاری اسمارتاپ یکی از وی‌سی‌های باتجربه در اکوسیستم نوآوری است که فعالیت خود را از سال ۹۴ آغاز کرده است. در ابتدا به عنوان یک استارتاپ استودیو فعالیت می‌کردیم و اتفاقا یک سرمایه‌گذاری در حوزه سوشال گیم داشته‌ایم. پس از دو سال فعالیت به عنوان استارتاپ استودیو، با توجه به بازخوردها و تجربه‌هایی که کسب کردیم، تصمیم گرفتیم که به یک وی‌سی تبدیل شویم و در سطوح بالاتری سرمایه‌گذاری داشته باشیم. اولین سرمایه‌گذاری‌های ما روی استارتاپ‌ها کرفس، گهواره و ایران رنتر بود. پس از تجربه خوبی که در رشد و توسعه این استارتاپ‌ها داشتیم، تصمیم گرفتیم تمرکز سرمایه‌گذاری خود را روی استارتاپ‌هایی معطوف کنیم که مخاطب انبوه دارند و B۲B یا B۲C هستند.

او در ادامه بیان کرد: ما تا به امروز، ۳۰ سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های موفق داشتیم. ما پس از طی کردن چرخه کامل سرمایه‌گذاری و خروج، بر اساس تجربه‌مان، امسال موفق شدیم که صندوق سرمایه‌گذاری اسمارتاپ را تاسیس نماییم. اسمارتاپ امسال به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیاردی خصوصی فعالیت می‌کند و حوزه‌های علاقمندی خود را گسترش داده‌ایم و به دنبال تجربه حوزه‌های متفاوت هستیم.

در ادامه این رویداد، جناب آقای پناهی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری سپهر، به سخنرانی پیرامون ظرفیت‌های این صندوق پرداخت و گفت: حوزه‌های تخصصی و مورد تمرکز صندوق پژوهش و فناوری سپهر در دو سال فعالیتش، صنایع خلاق و نرم است. ما در تلاشیم که صندوق‌های بزرگ‌تری برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و صدور ضمانت‌نامه و فعالیت‌هایی از این دست، تاسیس کنیم.

جناب پناهی در ادامه افزود: ترکیب سهامداری صندوق سپهر به این صورت است که ۴۰% آن، متعلق به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، ۲۰% آن متعلق به حوزه هنری، ۲۰% آن متعلق به همین صندوق و ۲۰% مانده متعلق به نشر الکترونیک ایران است.

در رویداد دمودی بازی و سرگرمی از بین استارتاپ‌های متقاضی حضور در رویداد، تعدادی بر اساس داوری انتخاب شده و در یک فرآیند آموزشی، برای ارائه به سرمایه‌گذار آماده شدند.

در روز برگزاری رویداد، این استارتاپ‌ها، محصولات و خدمات خود را به سرمایه‌گذاران، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه و صاحبان صنایع ارائه دادند که به شرح زیر است:

ارائه استارتاپ اول: هوشمند افزار نوین راهبرد

سرمایه درخواستی: ۲ میلیارد تومان

طرح این استارتاپ، پلتفرمی برای نمایش آنلاین بازی‌های ویدیویی (گیم استریم) است. گیم استریم به‌ این صورت است که فرد پشت سیستم یا مویابل می‌نشیند و در حالی که دارد بازی می‌کند، تصویر بازی‌کردن و همچنین تصویر او به‌ شکل آنلاین، برای علاقه‌مندان پخش می‌شود، که به آن فرد استریمر می‌گویند. هدف این تیم، طراحی و تولید پلتفرم بومی گیم استریم است که علاوه بر دارا بودن امکانات پلتفرم‌های مشابه خارجی، از ویژگی‌ها و امکانات متناسب با دنیای بازی‌های رایانه‌ای کشور برخوردار باشد.

مشتریان هدف این استارتاپ عبارت است از:

•استریمرها(گیمر)

•تولیدکنندگان محتوای دیجیتال(اینفلوئنسرها)

ارزش پیشنهادی این تیم برای مشتریان، عبارت است از:

•سیستم مالی یکپارچه برای بازی

•عدم تاثیر تحریم با فضای فارسی

•چت باکس مستقل برای استریمر

•فروشگاه اختصاصی

•استریم‌گیم‌های اندرویدی در آینده

ارائه استارتاپ دوم : بازیگرام

سرمایه درخواستی: ۵ میلیارد تومان

تیم ققنوس فعالیت خود را در خرداد ۱۳۹۹ با توسعه بازی‌های ساده تحت وب با هدف جذب مشتریان بیشتر و ماندگارتر با هزینه کمتر برای کسب و کارها آغاز کرد. بر اساس اظهارات تیم کارآفرین دلیل انتخاب بازی‌های تحت وب، قابل اجرا بودن آن‌ها بر روی تقریبا تمام پلتفرم‌ها اعلام شده است. این بازی‌ها بر‌ روی سیستم عامل‌های IOS، اندروید و حتی وبسایت صاحبان کسب و کار قابل اجرا هستند. در واقع هدف تیم استفاده از گیمیفیکیشن تحت قالب بازی‌های HTML برای فراهم کردن اوقات فراغت و انجام بازاریابی در مکان‌هایی مانند کافه‌ها برای کاربران است.

بازار هدف استارت‌آپ:

•صاحبان کسب و کارها برای انجام تبلیغات

•صاحبان کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها

•علاقه‌مندان به بازی‌های اینترنتی و آنلاین

ارزش‌های پیشنهادی این تیم به مشتریان، عبارت است از:

•فریم ورک اختصاصی

•الگوریتم یادگیری برای دیتای کاربران و ارائه به کسب و کارها برای بازاریابی

ارائه استارتاپ سوم : فوتبال استارز

سرمایه درخواستی: ۳ میلیارد تومان

این تیم در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در حوزه ساخت و انتشار بازی‌های موبایلی با تاسیس موسسه فرهنگی هنری درفش کاویانی شروع و بازی موبایلی ستارگان فوتبال (Football Stars) را تولید کرده است. این بازی فوتبالی به صورت انگشتی است و با هدف قرار دادن توپ می‌توان نتیجه بازی را تغییر داد. مجموعه مورد نظر تاکنون توانسته است بیش از ۲ هزار نصب در کافه‌بازار و بیش از ۵۰ هزار نصب را در گوگل‌پلی تجربه کند و ویژگی‌های جدیدی مانند چت در هنگام مسابقه، مسابقه چند نفره و بازی در زمین‌های متفاوت را ارائه کند.

بازی‌کنندگان موبایلی علاقه‌مند به حالت استراتژیک و فوتبالی در تمام سنین از مشتریان کلیدی این استارتاپ است.

ارزش‌های پیشنهادی این تیم به مشتریان عبارت است از

•چت آزاد

•برگزاری رویداد محلی و ناحیه و کشوری

ارائه استارتاپ چهارم : سر نخ

سرمایه درخواستی: ۸۰۰ میلیون تومان

بازی سرنخ، یک بازی رول پلی و نتیجه‌گیری جمعی و اجتماعی است. در این بازی در داخل ساختمان یک قتل رخ داده و افراد باید بتوانند با استفاده از شواهد درون بازی، قاتل را پیدا کنند؛ درحالی که قاتل یکی از افراد درون ساختمان است. کاربر این بازی باید حس کنجکاوی و حل مسئله بالایی داشته‌باشد و بتواند با نقش بازی کردن به اهداف خود درون بازی برسد.

جامعه هدف این مجموعه، افرادی هستند که بازی‌های گروهی و دسته‌جمعی را دوست دارند و به بازی‌های جنایی و رازآلود نیز علاقمندند.

ارزش پیشنهادی این استارتاپ به مشتریان عبارت است از:

•تجربه ساخت بازی‌های موفق دراین زمینه

•پشتیبانی از چت صوتی

•پشتیبانی از زبان فارسی

ارائه استارتاپ پنجم : اتاق فرار واقعیت مجازی

سرمایه درخواستی: ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

نرم‌افزار اتاق فرار واقعیت مجازی، یک نرم‌افزار آموزشی است که سناریوی آن مشتمل بر آمادگی پیش از زلزله و نحوه مواجهه با زلزله است. این نرم‌افزار با تدریس غیرمستقیم دانسته‌های مرتبط با رویارویی با زلزله، به افراد کمک می‌کند تا در شرایط سخت زلزله جان خود را نجات دهند. در خلال این بازی، بازیکن قادر است در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده واقعی، تجربیات متفاوتی از درجات مختلف زلزله داشته باشد. او در پایان هر مرحله امتیازی دریافت می‌کند و پس از پایان آخرین مرحله در صورت زنده ماندن، برنده نهایی بازی خواهد بود.

این استارتاپ بازار هدف خود را به شرح زیر بیان کرده است:

•بخشی از مشتریان هدف این نرم‌افزار به صورتb۲b  تعریف می‌شوند که شامل ادارات و سازمان‌های آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های بین‌المللی زلزله، هلال‌احمر، کانون پرورش فکری کودکان، پدافند غیرعامل، ستاد بحران استانداری، سازمان دانش آموزی و ...  می‌شوند.

•رده‌های سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سال می‌توانند از کاربران این نرم‌افزار محسوب شوند.

ارزش پیشنهادی این استارتاپ به مشتریان عبارت است از نوآوری در محتوای بازی.

ارائه استارتاپ ششم : آلتو

سرمایه درخواستی: ۶۵۰ میلیون تومان

آلتو، پلتفرم آنلاین سفارش و کرایه انواع بازی‌های رومیزی است که بازی‌ها را درب منزل تحویل می‌دهند. علاقه‌مندان می‌توانند بازی‌ها را با ارائه کارت‌ملی و یا پرداخت ودیعه به‌مدت چند روز اجاره کنند. علاوه‌ بر آن، این تیم تولید محتوای دستورالعمل‌های بازی‌ها را نیز به‌ منظور سهولت در یادگیری قوانین بازی انجام داده‌اند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

این استارتاپ بازار هدف خود را به شرح زیر بیان کرده است:

•علاقه‌مندان به بازی‌های رومیزی

•جوانان و نوجوانان (۱۶ الی ۳۰ سال)

•مراکز ترویجی بازی‌های رومیزی در سایر شهرها

•خانواده‌ها

ارزش‌های پیشنهادی این تیم به این شرح است:

•داشتن ویدیو آموزشی برای کاربران

•مخاطبان جذب‌شده به صورت حضوری و آنلاین به مدت ۱۰ سال

•متنوع بودن محصولات

ارائه استارتاپ هفتم : خانه سبز

سرمایه درخواستی: ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

بازی خانه سبز، ترکیبی از سبک اشیا پنهان و نمایش یک خطی داستانی به همراه بازسازی یک خانه قدیمی است. پیدا کردن اشیا مخفی‌شده جز جدایی‌ناپذیری از مراحل بازی است و کاربر باید معماهای هر قسمت را با پیدا کردن اشیا گم‌شده، حل کند. همچنین یکی از خلاها یا کاستی‌های امروز نبود یا کمبود نرم‌افزارهای مطابق با فرهنگ زندگی اسلامی است که می‌توان با تولید این بازی تا حدی این خلا را مرتفع کرد.

بازار هدف این استارتاپ، به این شرح است:

•اگرچه افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال به نوعی مخاطبان اصلی این بازی محسوب می‌شوند، اما به طور کلی افراد دارای رده سنی بالای ۸ سال (یعنی افرادی که دارای سواد باشند) مخاطب عمومی این بازی هستند.

•باتوجه به محتوای داستانی این بازی، دارالقرآن‌ها، موسسات فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، سپاه، سازمان اوقاف، وزارت ارشاد و مراکز دینی و دولتی دیگر از جمله سازمان‌هایی هستند که به نوعی مشتریان این محصول حساب می‌شوند.

ارزش‌های پیشنهادی این تیم عبارت است از:

•محتوای سالم

•مطابقت با فرهنگ ایرانی و مطابقت به زبان فارسی طبق نمونه خارجی

در پایان ارائه هر استارتاپ، جهت پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار به صورت حضوری و شرکت‌کنندگان آنلاین از طریق پلتفرم اسکای‌روم به طرح سوالات‌شان از استارتاپ‌ها پرداختند. در این رویداد جمعی از سرمایه‌گذاران به صورت حضوری و بیش از ۸۰ کاربر به صورت آنلاین، حضور داشتند.

لازم به ذکر است که در این رویداد در صورتی‌که یکی از عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسب‌وکار، تصمیم به سرمایه‌گذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند تا ۸۰درصد سرمایه جسورانه مورد نیاز آن استارت‌آپ یا طرح سرمایه‌پذیر را تامین کند.

به عبارت دیگر، در این برنامه، صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش می‌کند در تامین سرمایه جسورانه به عاملان خود کمک کند. عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی دراین برنامه صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی هستند.

در این طرح، صندوق نوآوری، منابع مالی را در قالب سرمایه‌گذاری و نه تسهیلات ارایه می‌دهد؛ به طوری که در طرح‌هایی که عاملان صندوق، حاضر به مشارکت بیست درصدی در آن باشند، صندوق بسته به سطح فناوری و اولویت راهبردی، تا هشتاد درصد از منابع باقی‌مانده را تامین کرده و در سود و زیان طرح سهیم خواهد بود.