برترین‌های فین‌تک کشور معرفی شدند/ نگاهی به کارنامه فناوری‌های مالی ایران در سال ۱۴۰۰

سومین جشنواره نهال فین‌تک ایران با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از پیشتازان و تأثیرگذاران این صنعت برگزار شد.

به گزارش سود نیوز، سومین دوره نهال فین‌تک ایران، چهارشنبه ۴ اسفندماه ۱۴۰۰، از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۱ به‌کوشش تیم فیناپ و با همراهی تعدادی از فعالان این صنعت و اصحاب رسانه با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از پیشتازان و تأثیرگذاران این صنعت در باشگاه بانک ملی ایران برگزار شد.

انتخاب اپلیکیشن، محصول یا راهکار منتخب سال ۱۴۰۰ برای کسب‌وکارهای نوپا، انتخاب مرد تأثیرگذار ۱۴۰۰در حوزه فین‌تک، انتخاب زن تأثیرگذار ۱۴۰۰در حوزه فین‌تک، انتخاب تولیدکنندگان محتوا در حوزه مالی و فین‌تک و جایزه مانع نوآوری (به عنوان بزرگ‌ترین مانع بر سر فعالیت کسب‌وکارهای فین‌تکی)، از بخش‌های مختلف این دوره جشنواره بود.

لزوم فقرزدایی و از بین بردن موانع کسب ثروت

در ابتدای این برنامه، “مهدی مؤمنی” مدیرعامل ازکی‌وام، قدرتمندتر کردن بخش آموزش در جامعه را یکی از اتفاقات مهمی دانست که باید به‌سرعت هرچه تمام‌تر رخ دهد.

وی با اشاره به لزوم از بین بردن موانع کسب ثروت برای همگان در جامعه افزود: در سال‌های اخیر دسترسی به منابع مالی هم به حقوق اولیه بشر اضافه شد که درنتیجه آن مفهوم فراگیری مالیشکل گرفت که تحقق این حق در جوامع به چهارپایه وابسته بوده و تعداد و ضریب نفوذ حساب سپرده بانکی یکی از این مؤلفه‌هاست.

مومنی با طرح این سوال که چرا در وام و اعتبار در وضعیت خوبی به سر نمیبریم گفت: بسیاری از افراد به دلیل نداشتن مدارک بانکی باوجود درآمد بالا تاکنون نتوانسته‌اند وام و اعتبار دریافت کنند. همچنین، فرآیند دریافت وام خرد در کشور یک‌ماهه بوده و این درحالی‌ است که در جهان این فرآیند کمتر از ۳ روز به طول می‌انجامد. جالب اینجاست که ۷۸ درصد افرادی که وام دریافت کرده‌اند چیزی از نمره اعتباری نشنیده‌اند و این درحالی‌ است که  15 سال است نمره اعتباری در ایران شکل‌گرفتهاست.

مؤمنی تصریح کرد: هند با طراحی یک  برنامه منظم از سال ۲۰۱۲ توانسته ۴۸ درصد از سهم اعتباردهی خود را با ابزارهای دیجیتال انجام دهد.

وی با برشمردن فرصت‌های لندتک برای صنعت بانکی کشور افزود: بر اساسآمار و ارقام ۴۲ درصد افراد برای خرید کالا اقدام به پس‌انداز و ۲۶ درصد نیز برای رفع نیازهای روزانه خود اقدام به دریافت وام می‌کنند. اما همچنان شاهد مشکلاتی در وضعیت پرداخت اعتباری در ایران هستیم.لندتک می‌تواند بخشی از اقتصاد کلان را تقویت کرده و با کمک این صنعت بانک می‌تواند تمرکز خود را بر فعالیت بانکداری بگذارد و از طریق سرعت بخشیدن به روند تکمیل پرونده‌ها هزینه‌های عملیاتی و ریسک نکول را کاهش دهد که در اینصورت حجم تراکنش‌ها بیشتر خواهد شد.

سبک زندگی مدیران عامل کشور

“وحید شامخی” عضو هیات ‌مدیره شرکت مشاوره ایلیا، یکی دیگر از سخنرانان سومین جشنواره نهال فین‌تک بود که درباره عمده‌ترین نگرانی مدیران عامل درخصوص منابع انسانی توضیحاتی ارائه داد.

وی به بیان گزارشی که توسط شرکت ایلیا در چند ماه قبل در حوزه سبک زندگی، دغدغه‌ها، چالش‌ها و تیپ‌شناسی شخصیتی مدیران عامل کشور تهیه شده بود اشاره کرد و گفت: در این گزارش به سبک زندگی، دغدغه‌ها، چالش‌ها و تیپ‌شناسی شخصیتی مدیران عامل کشور پرداخته شده است.

در این گزارش ۲۸درصد از مدیران عامل کشور به صورت روزانه با استرس زیاد زندگی می‌کنند. همچنین بیش از ۸۵ درصد مدیران عامل حداقل یکی از برنامه‌های خود مراقبتی به طوری که ۴۱ درصد آنان از رژیم غذایی سالم، ۴۲ درصد خواب با کیفیت و منظم، ۳۲درصد چکاپ پزشکی دوره‌ای، ۳۰ درصد فعالیت ورزشی منظم، ۲۷ درصد عبادت و نیایش منظم و ۹ درصد مراقبه و مدیتیشن را به صورت منظم در برنامه زندگی خود قرار دادند. در ادامه می‌توان گفت ۲ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز این افراد صرف شبکه‌های اجتماعی به صورتی که ۲ درصد فیسبوک، ۱۰ درصد کلاب‌هوس، ۱۳ درصد توییتر، ۳۲ درصد لینکدین، ۳۹ درصد تلگرام، ۵۷ درصد اینستاگرام و ۸۱ درصد واتساپ می‌شود همچنین تقریبا ۹۸ درصد مدیران عامل در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

به گفته او عدم ثبات اقتصادی و کمبود نیروی متخصص توانمند دو دغدغه اصلی مدیران عامل در سال ۱۴۰۰ هستند همچنین به جز مدیران عامل بنگاه‌های تولیدی، اکثریت مدیران عامل در این پیمایش «ادامه‌دار شدن تحریم‌ها» را جزو پنج دغدغه اصلی در سال ۱۴۰۰ به حساب می‌‌آورند. او در ادامه اینگونه گفت که مدیران عامل با نگرانی ادامه‌دار شدن تحریم‌ها، کم‌ترین خوش‌بینی به محیط را دارند همچنین مدیران عامل در بنگاه‌های بزرگ‌تر، خوش‌بین به محیط و امیدوار به عملکرد بنگاه هستند. و بیش‌ترین چالش داخلی بنگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ از دید مدیران عامل مرتبط با حوزه‌های منابع انسانی بوده است.

لزوم بهره‌مندی از نوآوری در بانکی به وسعت ملی

در ادامه این رویداد، علیرضا ماهیار، سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران، گفت: بانک ملی گام‌های موثرتری را در صنعت بانکی کشور برخواهد داشت چراکه رویکرد این بانک در حوزه نوآوری تغییر کرده و بانکی به وسعت ملی، باید از تمام ظرفیت‌های نوآوری و اکوسیستم نوآورانه کشور بهره‌مند گردد و این مهم جز در رویکرد جدید بانک قابل انجام نیست.

وی افزود: قطعا برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌توانند ما را در راه رسیدن به یک متابانک هوشمند یاری کنند چراکه برای رسیدن به تحول دیجیتال در بانک‌ملی به دنبال آن هستیم، مجموعه‌های منتخب این جشنواره کمک کننده باشند.

معرفی برترین‌های فین‌تک کشور در سال ۱۴۰۰

معرفی برترین‌های فین‌تک کشور یکی از بخش‌های مهم سومین جشنواره نهال فین‌تک ایران بود. در همین راستا، جایزه سومین اپلیکیشن، محصول و راهکار برتر در گروه کسب‌وکارهای بزرگ به مجموعه “ازکی” رسید. پلتفرم “فرابوم” نیز موفق به کسب رتبه دوم این بخش شد. همچنین، جایزه برگزیده سوم بخش اپلیکیشن، محصول و راهکار برتر در گروه کسب‌وکارهای نوپا به مجموعه “والتا” تعلق گرفت. جایزه رتبه دوم این بخش به مجموعه “بلوط” رسید.

در ادامه اهداء جوایز، انتشارات “راه پرداخت” موفق به کسب جایزه برترین تولیدکننده محتوا در حوزه مالی و فین‌تک شد و مجموعه گزارش‌های مدیریتی ایلیا رتبه دوم این بخش را از آن خود کرد.

در ادامه اهداء جوایز، رتبه اول اپلیکیشن، محصول و راهکار برتر در گروه کسب‌وکارهای بزرگ به مجموعه “بلوبانک” تعلق گرفت. مجموعه “دونگی” نیز موفق به کسب رتبه اول اپلیکیشن، محصول و راهکار برتر در گروه کسب‌وکارهای نوپا شد.

همچنین صادق فرامرزی به عنوان سخنران برتر حوزه فناوری مالی و فین‌تک انتخاب شد.

نکته جالب توجه جشنواره فین‌تک امسال جایزه تبر طلایی به عنوان جایزه مانع نوآوری در سال جاری و در حوزه فین‌تک بود که به “اینماد” اجباری رسید.

در انتهای بخش اهدای جوایز جایزه زن و مرد تأثیرگذار ۱۴۰۰ در حوزه فین‌تک به ترتیب “نگار تیمورزاده”، مدیر بلوبانک و “مهدی شریعت‌مدار” رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک این جوایز را از آن خود کردند.

نگاهی به کارنامه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری پنل کارنامه فناوری‌های مالی ایران  با حضور “کیوان جامه بزرگ “معاون توسعه فناپ، “محسن زادمهر”، مدیرعامل بانکینو، “امید ترابی”، مدیرعامل توسن دیجیتال، “مهدی عبادی”، مدیرعامل وندار، خاتمه بخش سومین جشنواره نهال فیناپ بود.

کیوان جامه بزرگ سال ۱۴۰۰ را سالی خنثی در عرصه فین‌تک خواند و گفت: تنها چهار مجموعه از کل فین‌تک‌هایی که در سال ۲۰۲۱ به بورس وارد شده‌اند، ارزش بیشتری از روز عرضه اولیه دارند. البته همواره ارزشمندترین استارتاپ‌های دنیا فین‌تکی هستند؛ اما واقعیت این است در سال گذشته به جز ظهور نئوبانک‌ها اتفاق ویژه‌ای در این این صنعت نیفتاد.

محسن زادمهر، درخصوص بحث رگولاتوری در صنعت بانکی گفت: صنعت بانکی یکی از صنایع با رگولاتوری شدید است ولی در عین حال مصادیق گسترده نوآوری را در برمیگیرد.در مجموع بانکداران سنتی در خصوص بحث رگولاتور بسیار محتاط عمل می‌کنند و رفتار رگولاتورها و بانک‌های سنتی مبین این موضوع است.

وی اظهار امیدواری کرد علاوه بر اینکه تا پایان سال موضوع احراز هویت دیجیتال حل شود رگولاتور نیز با بانک‌ها همراه شده و فضای نئوبانکینگ را جلو ببرد.

امید ترابی ، مهم‌ترین نکته نئوبانک را در این مسئله دانست که توسط بانک‌های دیگر شکل نگیرد و ارائه دهنده مدلی نو باشند چراکه مسئله حائز اهمیت این است که سرویس‌هایی که تا به الان نئوبانک‌های خوب رائه داده‌اند  تمایز زیادی با سرویس‌هایی که بانک‌ها داده‌اند ندارد و در این زمینه باید بازنگری صورت گیرد.

در ادامه مهدی عبادی، مدیرعامل وندار درخصوص وضعیت رگولاتوری حوزه فین‌تک در ایران گفت: به نظر من یک پشیمانی در لایه‌هایی از حاکمیت وجود دارد که چرا گذاشتید اسنپ و دیجی‌کالا ایجاد شود و این تفکر حاکمیت در حوزه‌های مالی این دغدغه‌ را بیشتر نشان می‌دهد.

در دوره سوم جشنواره نهال فین‌تک، مسئله‌محوری، غنی‌سازی واقعیت و طراحی انسان‌محور، به‌عنوان پارامترهای اصلی برای ارزیابی اپلیکیشن، محصول، راهکار و استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در نظر گرفته شده بود.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به رویداد فیناپ و حوزه فین‌تک، بانکداری باز و استارت‌آپ‌ها می‌توانند آخرین اخبار، اطلاعات و تصاویر رویدادهای فیناپ را در وب‌سایت این رویداد به نشانی http://finupevent.ir و شبکه‌های اجتماعی آن با آی‌دی finupevent مشاهده کنند.

انتهای پیام/