باید به دنبال اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری بود

رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: نرخ دلار و یورو در اختیار چه کسانی است؟ بدون تردید در اختیار مردم عادی نیست و بانک‌های خصوصی و دولتی ارز دارند و می‌توانند آن را کاهش و یا افزایش بدهند. بطوریکه 90 درصد ارز کشور در اختیار این بانک‌هاست.

سود نیوز، محمدشریف ملک‌زاده با اشاره به ساختار مندرس مدیریتی در کشور، گفت: مدیریت در سطح ملی و بین‌المللی در کشور دچار مشکل است چرا که ساختار مدیریتی مندرس و پیچیده‌ است که صد سال پیش از سوی تئوری پردازانی چون مارکس و هنری فایول مطرح شده است. اما این تئوری‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌ها و تغییر ساختارهای جهانی در قرن 21 دیگر نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی ساختار مدیریتی کشور را غیرعلمی و غیرمنطقی عنوان کرد و افزود: مدیرانی که در راس این هرم مدیریتی قرار گرفتند به جای اینکه شاهد پیشرفت آنها باشیم هر لحظه دچار چالش شدند چرا که این ساختار برگرفته از تفکر غربی است، از این‌رو نتوانست در چارچوب تفکر ایرانی به نتیجه دلخواه دست بیابیم. اگرچه می‌توان تفکرات غربی را با توجه به شرایط کشور بومی کرد.

ملک‌زاده در ادامه تصریح کرد: باید ساختاری به دور از تفکرات غربی و بر اساس اقتصاد درون‌زا یا همان اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری پیشنهاد آن را داده‌اند تهیه و تنظیم شود و با توجه به آن کشور را مدیریت کنیم. من برای تشریح ساختار مندرس مدیریتی در کشور یک مثال می‌زنم؛ یک مدیرعامل در سال‌های گذشته رییس یک بانک خصوصی بود و در دولت جدید ریاست بانک رقیب به او داده می‌شود مشخص است که نباید منتظر موفقیت باشیم.

وی با طرح پرسش دیگر خاطرنشان کرد: آیا انتخاب مدیران در بانک‌‌های کشور درست است؟ اگر با توجه به توانمندی افراد انتخاب می‌شوند چرا ما شاهد این میزان مشکلات اقتصادی در کشور هستیم؟ تردیدی وجود ندارد که هم‌اکنون بانک‌ها در کشور بنگاه‌داری می‌کنند و هلدینگ‌های گردشگری، اقتصادی، پتروشیمی، مسکن ... تاسیس و رقیب بخش خصوصی شده‌اند. این ساختار دچار چالش است و اگر از نو بنا نشود شاهد هیچگونه تغییری در بدنه اقتصادی کشور نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران به گل نشسته است، گفت: سرنوشت صنعت خودرو، صنعت گردشگری و دیگر بخش‌های اقتصادی در هاله‌ای از ابهام است. دولت باید صنعت خودرو را شفاف و سپس آن را به بخش خصوصی واگذار کند اگر در این شرایط به بخش خصوصی واگذار شود، ایت صنعت نابودی می‌شود.

به گفته رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رنگ و لعاب مدیران گذشته تغییر و سمت جدیدی را احراز می‌کنند.

ملک‌زاده با اشاره به تعداد کارمندان دولتی، گفت: بیشتر این کارمندان سابقه کاری 10 ساله دارند، این مدیران هستند که می‌توانند در آنها شوق و انگیزه ایجاد کند و اثربخشی آنها را افزایش بدهند. این در حالیست که مدیران ما در 8 سال گذشته کارایی و اثربخشی کارشناسان را از بین برده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: تمام امکانات نباید در اختیار دولت باشد و باید به بخش خصوصی هم امکانات بیشتری داده شود.

ملک‌زاده با بیان اینکه کنترل ارز در داخل کشور به سهولت امکانپذیر است، گفت: نرخ دلار و یورو در اختیار چه کسانی است؟

بدون تردید در اختیار مردم عادی نیست و بانک‌های خصوصی و دولتی ارز دارند و می‌توانند آن را کاهش و یا افزایش بدهند. بطوریکه 90 درصد ارز کشور در اختیار این بانک‌هاست.

وی افزود: خیابان فردوسی چندان در نرخ ارز تاثیرگذار نیست، از همین روی دولت افزایش و کاهش نرخ ارز را در تغییر ساختار مدیریتی بانک‌ها جست‌وجو کند.

وی خاطر نشان کرد: با ساختار مدیریتی فعلی دولت همواره سر درگم خواهد بود و باید از نو بنا شود.

انتهای پیام/