افتتاح نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس

در حاشیه برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱، نمایشگاه دایمی تجهیزات پزشکی افتتاح شد. در ان نمایشگاه، لوازم و تجهیزات پزشکی از جمله اتاق عمل، آی سی یو، لوازم جراحی و بسیاری دیگر از تجهیزات پزشکی در معرض بازدید کنندگان قرار گرفت.

سود نیوز،  محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه این افتتاحیه اعلام کرد که رشد بازار تولید داخل در دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل، داروهای طبیعی و گیاهی و شیرخشک، ۸۲ درصد بوده و بازار واردات در این زمینه تا ۲۱ درصد کاهش یافته است.

شانه ساز درباره سیاست گذاری های جدید سازمان اظهار داشت: بحث تجهیز و توسعه آزمایشگاه تجهیزات به عنوان یک اولویت اصلی برای ما مطرح شده و اینکه می بینید برخی از افراد گلایه می کنند تعرفه های سازمان را چرا بعد از ۱۰ سال اصلاح کردید و این امر  باعث شده اعداد و ارقامی از واردکننده و تولید کننده به عنوان ای آر سی  دریافت شود، چون بودجه های دولتی محدود است. برای این است که ما بتوانیم زیرساخت های نظارتی خود را قوی کنیم که وقتی یک شرکت جلو آمد و درخواست تاییدیه داد، ما بتوانیم سریع تر این تاییدیه را بدهیم و امکانات و تجهیزات نظارتی لازم را داشته باشیم. این امر مستلزم این است که درآمدهایی باشد تا این تجهیزات در حوزه نظارت تکمیل شود.

امین رضا خالقیان، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری پردیس نیز درباره این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی توافقی بود که ما با اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت داشتیم و در این راستا ایجاد شد. هم اکنون چیزی در حدود ۲۴۰ متر فضای مفید دارد که شرکت‌های تجهیزات پزشکی یک اتاق عمل را به صورت کامل دمو کردند. اتاق عملی کاملا ایرانی با همه تجهیزات ایرانی. یک اتاق آی سی یو را نیز به صورت کامل دمو کردند و تعدادی از تجهیزات مصرفی، تجهیزات اسکن مانند تجهیزات ماموگرافی و ام آر آی و سی تی اسکن که در داخل در حال تولید است یز دمو شده؛ همچنین یونیت‌های دندان پزشکی و تجهیزات دندان پزشکی، مواد مصرفی که در حوزه‌های مختلف پزشکی مصرف می‌شوند نیز در این نماشگاه ارائه می شود

او افزود: این پایلوت اولیه است ولی پایلوت بزرگتر و نهایی این است که طی دو سال آینده با همکاری دوستان بتوانیم این فضا را به چیزی در حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ مترمربع با حجم بسیار بیشتری از این تجهیزاتی تبدیل کنیم که هم اکنون نیز ظرفیت تولید داخلی آن وجود دارد.