آزمایشگاه کاربرد IOT در تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب افتتاح شد

هم‌زمان با دهه فجر آزمایشگاه کاربرد IOT پارک فاوا به منظور تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ افتتاح شد و شبکه گلخانه های کوچک مقیاس در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سود نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فاوا، محمدجعفر صدیق دامغانی زاده، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در آیین افتتاحیه آزمایشگاه کاربرد IOT در تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب گفت: این گلخانه هوشمند یک نقطه شروع برای شبکه ملی از گلخانه‌های کوچک مقیاس است که مزایایی از جمله کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد. به عبارت دیگر از یک سو راه اندازی گلخانه‌ها در مقیاس بالا نیازمند سرمایه‌گذاری است و از سوی دیگر ایجاد گلخانه‌های کوچک از نظر اقتصادی به صرفه نبوده که با هدف برطرف کردن این مشکل باید به سراغ شبکه اینترنت رفت.

دکتر صدیق دامغانی زاده استفاده از سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات را در پایین آوردن هزینه‌ها و اقتصادی کردن طرح تأثیرگذار عنوان کرد و افزود: با همین هدف در یک سال آینده و در مرحله اول این طرح، حدود ۱۰۰ شبکه گلخانه‌ای کوچک را در ۱۰ استان با اولویت استان‌های مرزی راه اندازی خواهیم کرد که علاوه بر ایجاد این شبکه‌ها میزان تولید و وضعیت اقتصادی آنها نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم که این شبکه‌های گلخانه‌ای در سطح ملی و در هفته دولت و با ایام الله دهه مبارک فجر سال آینده به بهره برداری برسند.

مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که با موفقیت در این طرح، ایران تبدیل به هاب تولید صیفی جات در منطقه می‌شود، اظهار داشت:  اکنون نیز ظرفیت توسعه این نوع کشت در کشور وجود دارد. به عبارت دیگر با راه اندازی چنین گلخانه‌هایی می‌توانیم بدون نگرانی در زمین سنگلاخی و یا خانه‌ها آن را ایجاد کنیم و شاهد مشکلاتی از قبیل مصرف زیاد آب و یا وجود خاک نامناسب نباشیم.

دکتر صدیق دامغانی زاده در پایان عمده‌ترین چالش پیش روی این طرح را جمع آوری محصول و فروش آن‌ها عنوان کرد و گفت: به همین منظور با استفاده از شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم این معضل را نیز برطرف کنیم، اما در ابتدا باید از این کار نتیجه‌ای که مدنظر است را بگیریم چرا که طبق برنامه‌ریزی‌ها، الگوی گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌تواند در کشور ما به حدی بهره وری ایجاد کند که دیگر هیچ نیروی آماده به کاری بیکار نماند و از سوی دیگر شاهد مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ نخواهیم بود.

دکتر ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح این گلخانه با اشاره به محدودیت‌های کشورمان در بخش آب عنوان کرد: یکی از فناوری‌های مهمی که در مدیریت مصرف آب می‌تواند راهگشا باشد، استفاده از فناوری IOT یا همان اینترنت اشیا است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش استفاده از این فناوری تا سال ۲۰۳۰ میلادی در جهان و ایران تصریح کرد: به همین منظور ما نیز باید سهم خودمان را از این فناوری در حوزه‌های مورد نیاز از جمله کشاورزی افزایش دهیم. بر اساس گزارشات بیش از ۷۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و محدودیت هایی که در این حوزه داریم لاجرم باید به سمت استفاده از فناوری‌هایی مانند آی.او.تی با هدف افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب حرکت کنیم.

دکتر هاشمی ادامه داد: فناوری IOT  که از شبکه هوشمند برای جمع آوری داده‌ها برخوردار است، می‌تواند با دیگر فناوری‌ها از جمله نسل پنجم تلفن همراه و یا هوش مصنوعی نیز همزیستی داشته باشد که در نهایت موجب ارائه دستورالعمل‌هایی به کشاورزان می‌شود که با منابع کمتری تولیدات بیشتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: در واقع زمانی که از بهره وری صحبت می‌شود بدین معنا است که با استفاده از منابع کمتر بتوان بازدهی بیشتری را تجربه کرد که در این بین یکی از منابع مهم و کمیاب موضوع آب و در کنار آن مراقبت‌هایی است که در حین رشد و نمو گیاهان باید در کشاورزی مد نظر قرار گیرد. به همین منظور با هدف افزایش بهره‌وری در این بخش باید از ظرفیت فناوری‌هایی از جمله آی.اوتی و هوش مصنوعی استفاده کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اشتغال با رشد فناوری اشاره کرد و افزود: دغدغه‌ای که به صورت سنتی در موضوع اشتغال وجود دارد این است که آیا فناوری سبب کاهش اشتغال می‌شود یا خیر. این در حالی است که تراز اشتغال فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی مثبت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانند داده‌های ارزشمندی تولید کنند گفت: بر اساس گزارشی که فاوا ارائه می‌دهد ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدشده به ‌واسطه عدم‌ مدیریت و مصرف سموم مناسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب بپردازیم.

هاشمی افزود: برای اینکه بتوانیم به ارزیابی و تحلیل مناسبی در حوزه کشاورزی برسیم، فارغ از اینکه گلخانه‌های ما مقیاس کوچک باشند یا نباشند، داده‌هایی که از این گلخانه‌ها تولید می‌شوند باید بر یک بستر ارتباطی منتقل و سپس تجمیع و تحلیل شوند. بنابراین نگاه توسعه‌ای که در پارک فاوا شاهد آن هستیم به ‌واسطه اینکه می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌هایی قابل ‌فهم و قابل ‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم، ارزشمند است.

وی در پایان تأکید کرد: خلق ارزش فناوری زمانی مؤثر واقع می‌شود و می‌توانیم طعم شیرین فناوری را با استفاده از ظرفیت‌های متعدد نوآوری به مردم بچشانیم که از فناوری‌های مختلف در کنار هم و در قالب یک همزیستی هم‌افزا استفاده کنیم.

لازم به ذکر است؛ گلخانه هوشمند پارک فاوا دارای مساحتی حدود 100 متر مربع با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IOT) قابلیت کشت هرگونه محصول را داشته و با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان فراهم سازی و انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت، آبیاری و...)  را به صورت هوشمند و خودکار دارد. در این گلخانه باید تمامی پارامترها از طریق وب و اینترنت مانیتور و کنترل شود. همچنین از این طریق می‌توان شبکه‌ای از گلخانه‌ها را از طریق وب کنترل کرد. حتی می‌توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

انتهای پیام/